پوشش گیاهی در جزیره کیش
نوشته شده توسط : چوبین

پوشش گیاهی در جزیره کیش

به احتمال زیاد عزیزانی که قصد استفاده از تور کیش را دارند و تصمیم گرفتند روزی چند را در نگین خلیج فارس بگذرانند، نسبت به این نکته وقوف کافی دارند که جزیره کیش در منطقه‌ی نیمه حاره‌ای کشور عزیزمان ایران قرار گرفته است. اما بررسی آب و هوا در این مطلب در همین جا به پایان میرسد و به مبحث اصلی، یعنی پوشش گیاهی در جزیره زیبای کیش میپردازیم ولی همانطور که میدانید این دو پدیده یعنی پوشش گیاهی و آب و هوا با هم دیگر رابطه‌ی مستقیم دارند و نویسنده بیمقدار، به ناچار میبایست در برخی موارد وارد مبحث آب و هوا شود. در ادامه از متقاضیان محترم تور لحظه آخری کیش دعوت میکنیم تا در این مطلب ما را همراهی کنند.

 منطقه حاره‌ای یعنی چه

قسمتی از زمین که مابین مدارهای راس السرطان و راس الجدی واقع شده است و آن را منطقه گرمسیری یا حاره‌ای میگویند. این منطقه کماکان در مجاورت خط استوا، استوار است. از مشخصه های منطقه حاره‌ای، برقرار بودن آب و هوای گرم و مرطوب میباشد. قسمت هایی از جنوب کشور عزیزمان ایران در منطقه ی حاره‌ای و نیمه حاره‌ای واقع شده اند که جزیره زیبای کیش در منطقه‌ی نیمه حاره‌ای واقع شده است.

وضعیت حیوانات و گیاهان در مناطق حاره‌ای به چه شکل است

همانطور که در بالا گفتیم، مناطق حاره‌ای و نیمه حاره‌ای دارای آب و هوای گرم و در بسیاری از موارد خشک میباشند.

طبیعی است که دستگاه خلقت به طرز استادانه ای وارد عمل شده است، طوری که آثار آن در سیستم گیاهان و حیوانات این منطقه مشهود است، چرا که گیاهان و حیوانات این منطقه توانایی زندگی در شرایطی که برای ما سخت و یا غیر ممکن جلوه میکند را دارند. آن ها در مقابل گرما، خشکی و کم آبی مقاوم هستند و از مکانیزم های جالبی برای بقا بهره میجویند. در ادامه از شما مخاطبان گرامی تور ارزان کیش خواهش میکنیم که تا پایان مطلب، افتخار همراهی خود را از ما دریغ نفرمایید.

درختان کیش به چند دسته تقسیم میشوند

درختان کیش به دو دسته‌ی بومی و غیربومی تقسیم میشوند که بومی‌ها از قدیم الایام ساکن جزیره بودند ولی غیر بومی‌ها کمتر از یک قرن است که به وسیله دستگاه های مربوطه و اشخاص به جزیره راه پیدا کردند و مجموعه‌ی درختان جزیره، موجب پیدایش پوشش گیاهی خارق‌العاده‌ای در آن شده‌اند که قطعا قسمتی از خاطرات خوش شما خریدار گرامی تور نوروزی کیش را پدید میاورند.

پوشش گیاهی کیش

 درختان بومی

درخت نخل

درخت نخل همواره به زندگی در گرما شهره بوده است و شاید هنگامی که صحبت از منطقه‌ای گرمسیری میشود، اولین چیزی که به ذهنمان میرسد، تصویر درختان نخل باشد. این درخت از دیرباز، جزیره‌ی کیش را به عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرده است.

درخت لور

این درخت هم به وفور در جزیره یافت میشود و از ساکنان اصلی جمعیت گیاهی کیش به شمار میاید. بر طبق گفته ها برای اولین بار، پرتغالی ها در زمان اشغال جزیره، این درخت را وارد زیست بوم آن کردند. از ویژگی های عجیب و قابل تامل این درخت این است که غیر از تعداد زیادی ریشه های اصلی و فرعی، دارای ریشه هایی میباشد که مبدا آن ها ساقه درخت میباشد و بدین ترتیب، آب بیشتری دریافت میکند که از لازمه های بقا در چنین آب و هوایی است.

بمبر لاری، كهور، كنار، گز و كرت هم سایر درختان بومی جزیره هستند که دارای ویژگی های خاصی میباشند. برای مثال درختان گز و کرت در هنگام تابش خورشید، طی یک مکانیزم کارآمد، سطح برگ های خود را تا حد زیادی کاهش میدهند که ثمره ی آن کمتر شدن میزان تعریق و تبخیر درخت و در نتیجه کاهش احتیاج به آب میباشد.

 پوشش گیاهی کیش

درختان غیر بومی

گونه هایی مانند اکالیپتوس، نارگیل، لیمو ترش، مورد، گل کاغذی، نخل زینتی و موز هم از درختان غیر بومی جزیره هستند که به وسیله انسان به جزیره برده شدند و عمر سکونتشان در جزیره کیش به یک قرن نمیرسد.

دسته‌ها و گونه‌های مذکور به علاوه‌ی گل‌ها و گیاهان زینتی دیگر و البته رویش گیاهان خودرو و زیبا که در زمان هایی که آب و هوا از تعدیل بیشتری برخوردار است پدید میایند، کیش را به سرسبز ترین منطقه ی خلیج فارس مبدل کرده اند. البته گفتنی است که در سال های اخیر در جای جای زمین های بی‌استفاده جزیره، به میزان زیادی به ساخت جنگل های سرسبز و زیبا مبادرت گشته است.

 

در پایان هم به مانند همیشه میبایست این نکته را یادآور شویم که خادمان شما در آژانس مسافرتی چوبین، کمال تلاش خویش را به کار گرفتند تا بتوانند همواره خدمت گزاران قابلی برای شما طرفداران تور کیش باشند.




:: برچسب‌ها: کیش , تور کیش , هتل کیش , تور ارزان کیش , تور لحظه آخری کیش , قیمت تور کیش , هتل های کیش , تورهای کیش , رزرو تور کیش , بلیط کیش ,
:: بازدید از این مطلب : 40
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: