سنن و رسوم در نگین خلیج‌فارس 1
نوشته شده توسط : چوبین

سنن و رسوم در نگین خلیج‌فارس 1

مقدمه

در این مطلب قصد داریم کمی به شیوه‌ی فرهنگ‌شناسانه به جزیره‌ی زیبای کیش بنگریم، میتوان تا حدودی اسمش را روانشناسی اجتماعی گذارد. باور نویسنده ناتوان براین است که شما مخاطبان گرامی تور کیش اندکی از عنوان تیتر متعجب شدید و این کاملا طبیعی میباشد، چرا که جزیره ی کیش برای اغلب مسافران و مخاطبانتور‌لحظه‌آخری‌کیش تا حد زیادی با تفریح و استراحت آمیخته است؛ اما باید گفت که این جزیره هم به مانند سایر نقاط کشور عزیزمان ایران، دارای فرهنگی گرانقدر و غنی میباشد که تا به امروز از آن بهره‌وری میشود. امید خادمان شما در آژانس مسافرتی چوبین این است که این مطلب بتواند برای شما عزیزان مخاطب تور ارزان کیش، اثری سودمند باشد، زیرا ممکن است روحیه ی شما از آن دسته از روحیات پرسش گر و محقق باشد که طالب کلیه اطلاعات جایی که به آن سفر میکنید باشد اعم از اطلاعات گردشگری، فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و … . در ادامه از شما همراهان گرامی تقاضا میکنیم که افتخار همراهی خود را از ما دریغ نفرمایید.

 

تور کیش

چرا آداب و رسوم کیش با سایر نقاط ایران کمی متفاوت است

به راستی چرا آداب و رسوم کیش با سایر نقاط ایران کمی متفاوت است؟ پاسخ این سوال را میتوان تا حد زیادی در موقعیت جغرافیایی جزیره کیش جویا شد.

موقعیت مکانی این جزیره به طوری است که همواره از سویی با کشوری که به آن متعلق است یعنی ایران در تماس است و از سوی دیگر از طریق دریا به مانند سایر جزایر و یا بنادر به آن سوی آب ها و کشتی ها، دریانوردان و مردمانی که هر کدام نماینده ی یک فرهنگ هستند رهگذار آن هستند و البته در طول تاریخ هم بوده اند که همین امرموجب شده، خصوصیات فرهنگی این جزیره، کمی هم به دیگر نقاط کره‌ی خاکی بماند. در ادامه با توضیحی اجمالی در مورد رسوم سرشناس و مهم در خدمت شما مخاطب عزیزتور‌کیش خواهیم بود.

آداب و رسوم کلی

مراسم کلی و جامعی که در جزیره ی کیش رواج دارد، دارای همان عنوان و همان درونمایه ای هستند که در سایر نقاط کشورمان برگزار میشود، لاکن در شیوه ی اجرای آن و انجام اعمال مخصوص آن ها، تفاوت هایی مشهود است که قطعا اگر شما مسافر گرامی تور کیش در زمانی که موعد برگزاری آن ها است، به کیش سفر کنید، شاهد آن ها خواهید بود.

مراسم عاشورا

روز عاشورا، به روز دهم ماه محرم اطلاق میشود، که آخرین روز در دهه ی اول ماه محرم که زمانی است برای اجرای مراسم عزاداری امام سوم شیعیان، امام حسین و در هر نقطه با انجام مراسمی خاص آن را بر پا میکنند.

اما در کیش مراسم روز عاشورا بدین صورت است که آن بومیانی که نذری دارند، در صبح روز عاشورا که روز بعد تاسوعا میباشد، خوراکی ها و غذاهایی مانند نخود پخته یا حلوا درست میکنند و آن را بین عزادارانی که از شب قبل مشغول به انجام مراسم و عزادرای بودند تقسیم میکنند. در این روز تا سر رسیدن ظهر، مردم به خواندن مقاتیل مختلف توسط روحانیون و علمای دینی اکتفا میکنند؛ مراسمی مانند ((ذولجناح)) وجود دارد که در ظی آن رسوم مختلفی اجرا میشود مانند مراسم حرکت پرچم و یا گروهی حرکت کردن و خواندن ذکرها و دعاهایی با صدای بلند و محزون. سپس موقع خوردن نهار میشود که در میان عزاداران از اقوام مختلف، خوردن نهار ظهر عاشورا جایگاهی ویژه دارد.

مراسم تولد

همه ی فرزندان برای پدر و مادر خود عزیزند اما تولد فرزند اول میتواند یکی از به یاد ماندنی ترین تاریخ ها برای هر شخص باشد. در گذشته، جنسیت یک نوزاد برای پدر و مادر خیلی حائز اهمیت بود و در بسیاری موارد موجب اختلافات شدید میشد اما خوشبختانه در عصر جدید با پیشرف تمدن این باور هم در همه‌ی جوامع مترقی کم کم جایگاه خود را از دست داده. در جزیره زیبای کیش هم این باور ضعیف است و صرفا مراسمی نمادین با چنین محتوایی برای شخص تازه متولد شده برگزار میشود. در بین بومیان این جزیره رسمی وجود دارد که نام سران طوایف بر نوزادان نهاده میشود.

مراسم ازدواج

در جزیره ی کیش هنوز هم تجمل ها و آداب سخت و دست و پا گیر برای ازدواج جوانان وجود ندارد و همان سادگی، شیرینی و اصالت گذشته جریان دارد.

والدین پسر، دختر را انتخاب میکنند و در مرحله ی بعد به دیدار خانواده ی پسر میروند و در همان نشست، در صورت توافق و رضایت دو طرف، همه ی هماهنگی های لازم انجام میگیرد و قرار ها گذاشته شده و در مورد هزینه ها هم بحث میکنند و به توافق میرسند. در شرایط عادی که اتفاق بد و شدیدی نیفتد پس از گذشت سه روز مراسم عروسی در خانه ی پدر عروس انجام میشود و با رعایت ضرورت احترام به بزرگترها که همواره با سنت ها عجین بوده، این ازدواج مراسم خود را از قبیل سه روز و شب پایکوبی، مراسم عقد و سایر موارد طی میکند. سه روز بعد از شروع زندگی مشترک این زوج، اعضای  فامیل با شیرینی و هدیه به دیدار آن ها میایند و تبریک میگویند.

تور کیش

 

  (( این مقاله از جهت گستردگی آداب و رسوم و فرهنگ بومیان عزیز کیش به چند قسمت تقسیم شده است که از شما همراهان چوبین و مخاطبان تور کیش دعوت به عمل میاید که در بخش های بعدی هم همراه ما باشید.))

قسمت دوم : سنن و رسوم در نگین خلیج فارس 2




:: بازدید از این مطلب : 103
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: